söndag 8 januari 2017

Hej då bostadskarriärister - Bostadsbubblan del II

För ett par år sedan var jag oroad över bostadsmarknaden, framförallt hängde jag upp mig på att amorteringarna var så fasligt låga, siffrorna varierade men jag såg amorteringstider på över 100 år i viss statistik. Klart oroande såklart.

Sen vände den trenden och amorteringarna ökade, kombinerat med 15% insats och goda marginaler hos hushållen gjorde att jag inte tyckte vi hade någon bubbla. Det vet jag inte om jag tycker att vi har idag heller, relativt lite tyder på det eftersom det går att fundamentalt förklara utvecklingen genom räntor, ökande inkomster och så vidare. Finns att läsa om det i mitt tidigare inlägg om det.

Det som styr marknaden är ju så klart tillgång och efterfrågan. Efterfrågan har funnits där men tillgången, framförallt av nya bostäder, har varit för dålig. Statistik finns på det också om någon vill läsa.

Detta inlägg handlar inte om någon fortsättning på ett fundamentalt resonemang utan mer betraktelser. Jag har dom senaste åren bott i Uppsala, Stockholm och Malmö för att nu bor jag i Uppsala igen. Naturligt nog skapar man sig en hyfsad bild av bostadsmarknaden där man bor. Det är detta som får mig att oroa mig för priserna, för tillgången.. den ökar.

Överallt jag åker i Stockholm och Uppsala, mindre Malmö, så ser jag nybyggen. Det är byggnationer precis överallt.

Om jag går in på Hemnet och söker på bostadsrätter i Uppsala t.ex., sedan sorterar jag på pris, fallande, är 36 av 50 bostäder på första sidan av sökningen nybyggnationer. 36.. av 50.

                                           

Om vi alla var överens förut om att tillgången var för dålig vilket bidrog till att priserna steg, bör vi i generaliserande termer vara överens om att detta kommer få priserna på fall. Det behöver inte röra sig om oerhörda fall.. men det bör betyda att bostadskarriär försvinner ur svenska akademins ordlista.

Mvh


10 kommentarer:

  1. Det är inte så många privatpersoner som väljer att sälja över jul och nyår vilket lär försämra statistiken. Jämför om en månad framåt eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är givetvis sant. Tror det är en stor visningshelg ett par veckor framåt. Blir spännande att se.

      Radera
    2. När jag tänker efter vet jag inte om jag tror på det, mäklare brukar vilja lägga ut tidigt inför stora visningshelger. Borde vara nu

      Radera
  2. Ok, så du har koll på utbudssidan. Har du koll på hur många som årligen flyttar in till Uppsala också? Mellan 2015-2020 prognostiseras befolkningen i Uppsala kommun öka ca 15 000 personer. Med två boende i genomsnitt i varje ny lägenhet (kolla SCB för den siffran) så betyder det att det måste byggas ca 7 500 nya bostäder i Uppsala under den perioden bara för att täcka upp för inflyttningen. I Stockholm flyttar det in ca 30 000 per år och det innebär 15 000 lägenheter, PER ÅR. Jag har svårt att se att de där 36 lägenheterna som är ute nu över jul kommer att påverka prisutvecklingen nämnvärt. Det är nog andra faktorer som har betydligt större inverkan på åt vilket håll priserna kommer att gå framöver.

    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Bostadsbyggandet-okar-kraftigt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Okey, det finns bara en väg, upp.

      Radera
  3. Nyproduktion har tillträde långt fram i tiden, ofta 1-3 år, därför sätts ett högre pris än nuvarande pris eftersom prognoser pekar på att priserna kommer fortsätta uppåt.
    När du sedan då sorterar på fallande priser så är det inte konstigt att nyproduktionen hamnar högst upp.
    Testa att sortera på stigande priser eller räkna antalet nyproduktionslägenheter dividerat med antalet så får du fram intressantare information.

    SvaraRadera
  4. Välkommen tillbaka till Uppsala! Håller med dig, har bott här sedan 2008 och det har aldrig byggts så mycket som nu. Det är klart hög byggtakt i alla fall. Samtidigt har bostadspriserna gått upp nästan 2-3 gånger under samma period. Men det finns brist också, mina internationella kollegor som ofta bor tillfälligt i Uppsala några år har svårt att hitta bostäder och hamnar på andrahandskontrakt. Men dyra hyreskontrakt är relativt lätt att få däremot, många som fått erbjudanden under det första året. Tror vi får börja vänja oss att det kostar 10 000 kr per månad för en 2:a framöver. Det är bara att vänta och se vart det bär av någonstans när alla bostäder börjar komma ut på marknaden.

    SvaraRadera
  5. är du svenne,,,

    assad

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera